Sporcu beslenmesinde amaç ne olmalı ? Sporcu beslenmesi planlanırken neler göz önünde bulundurulmalıdır ? Yetişkin bir bireyde ortalama su , protein , yağ , mineral , karbonhidrat oranı ne olmalıdır ?

Sporda başarıya hemen ulaşılmaz. Düzenli ve sağlıklı beslenme, gerekli olan zaman , antrenmana uyum sağlama , gibi faktörler dikkate alınacak en önemli faktörlerdir. Ve bazı önerilere dikkat edilmelidir. Örneğin ; bir sporcu için en önemli besin öğesi sudur. Çünkü vücudumuzun %60-70 i sudur. Su alımı azalırsa performansta azalır. Performansın en üst düzeyde olmasını istiyorsanız kaybettiğiniz suyu tekrar kazanmanız gerekir.

Bir Sporcu için kilo kontrolü sağlığı için büyük önem taşımaktadır. Kilo kontrolünde amaç kilonun sınırlar içerisinde tutulmasıdır. Bir haftada en fazla kilo kaybı 1-2 kg olmalıdır. Ani verilen kilolar risklidir. Çünkü vücuttan fazla su atılımını gösterir. Buda performansı olumsuz yönde etkiler. Kas kramplarına, yorgunluğa, halsizliğe neden olur.

Bir diğer konu protein oranıdır. Yetersiz protein tüketildiği zaman vücudun kendi doku proteinlerini kullanması sonucu önce büyüme durmakta, sonra vücut ağırlığı düşmektedir.Fazla alınan protein ise vücutta protein deposu olmadığı için yağa dönüşerek depo edilmektedir.

Bir diğer konu antrenman öncesi 3-4 saat önce yemek yenmelidir. Önemli olan antrenmanlara aç başlanılmamasıdır. Ayrıca bu dönemde mideden kolayca atılabilen yiyecekler tüketilmeli, yağlı yenilmemelidir.

Ve büyümek isteyen; kas kaybı olmasın, diyecek kişilerin ise spordan hemen sonra protein alması gerekir. Sporcu beslenmesi planlanırken dikkate alacağımız faktörler şunlardır ;

  • Sporcunun boy ve kilosu
  • Vücut yağ oranı
  • Beslenme alışkanlıkları
  • Sağlık durumu koşullarının göz önüne alınması gerekir.

Çünkü sporcu beslenmesinde amaç bu faktörleri beraberinde getirir.

Nedir amaç ?

Sporcunun cinsiyetine , yaşına , günlük fiziksel aktivitesine, yaptığı spor çeşidine, antrenmanına yönelik düzenlemeler yapılarak besinlerin yeterli ve dengeli bir biçimde alınmasıdır. İşte biz bu amaçla bazı hedefler çizer o hedefin gerçekleşmesi için elimizden geleni yapmalıyız. Başka türlü sporcu gelişemez. Sporcu istediği seviyeye ulaşamaz.

Ve vücudumuzda önemli olan parçaların, birtakım oranları vardır. Onlarında ortalama oranı şöyledir ;

  • % 59 SU
  • % 18 PROTEİN
  • % 18 YAĞ
  • % 4.3 MİNERAL
  • % 0.7 KARBONHİDRAT

Bu konulara dikkat ettiğimiz sürece sporcu beslenmesi ile daha güçlü adımlar atar, sağlığımız konusunda en ufak tereddüt bile yaşamayız.

Sağlıklı günler dilerim...

Nehal Ahmetoğlu

Yazan Antrenör

Nehal Ahmetoğlu

Body Building Antrenör

Etiketler

  • #sporyum
  • #saglik
  • #beslenme
  • #fitness

Daha fazla yenilik için

Aboneler son güncellemeler hakkında bilgi alabilirler.